József Attila: Óda (1933)
1. ÉLETRAJZI HÁTTÉR
- lillafüredi írókongresszus
- egy friss, futó ismeretség nyomán fellobbanó szenvedély
2. FILOZÓFIAI HÁTTÉR
Az érett, nagy gondolati verseiben József Attila a hegeli filozófia jelenség-lényeg elméletének kettősségét követi. A világban lévő folyamatok felszíne nem mutatja meg közvetlenül, mi az a törvényszerűség, ami mozgatja őket. A felszínen tehát a jelenségekkel találkozunk, érzékszerveink ezt közvetítik. De a jelenségekben ott a lényeg - a törvényszerűség - is. A művészi ábrázolás célja: a törvényt megmutatni a jelenségeken keresztül.
3. CÍM
- A műfajmegjelölő cím magasztos tárgyat és fennkölt előadásmódot ígér.
- Eredetileg A város peremén, az Elégia ikerverseként megjelenő költemény viselte az Óda címet. Ott a külvárosi munkásság életének jelenségein keresztül – történelmi küldetésük lényegét tárta fel. Itt, a szerelmes versben egy új szerelem élménye kapcsán – az emberi szerelem lényegének megragadására törekszik.
4. TAGOLÁS
- 6 számozott rész, egyenetlen hosszúságúak
- az utolsó egység zárójeles címe: (Mellékdal) műfajváltozást jelez
5. SZERKEZET
Keretes:
a keret a vershelyzetet tartalmazza (az ódai rész elején és végén): térben és időben elhelyezi a lírai ént
1/1. vsz. + 5/(3.) vsz.
nyári alkonyat hajnal, egy átvirrasztott
csend éjszaka után
magány csillagos ég
tűnődő testtartás hanyatt fekve
„Itt ülök csillámló sziklafalon.” „Milyen magas e hajnali ég!”
A részek = a gondolatmenet állomásai
① A bemutatott helyzetben: emlékezés
- „idesereglik, ami tovatűnt” – a kedves alakjának elővarázsolása a tájból
② Vallomás: „Óh mennyire szeretlek téged”
- oximoronok fejezik ki a feszítő hiányérzetet (=Nincs velem, aki nélkül nem tudok élni):
„a távol közelében”, „édes mostoha”
③ A vonzódás – elemi erejű összetartozások képeivel szemléltetve:
- „Szeretlek, mint anyját a gyermek” stb.
④ A szeretett lény testi mivolta elmélkedésre készti a költőt az anyag rendeltetéséről:
- költői definíciót alkot róla: „öntudatlan örökkévalóság”
- imabeli metaforával dicséri a női test legszebb feladatát: „méhednek áldott gyümölcse legyen”
⑤ A törvény: ”te egyetlen…!”
- A gondolati-érzelmi erőfeszítés csúcsán elsikoltja, elkiáltja azt a szót, amely magába sűríti a törvényt, amely mindig, mindenhol, minden férfi és nő szerelmében működik: E G Y E T L E N N É VÁLIK A MÁSIK. Ez az a törvény, amely éppoly elemi erejű, kijátszhatatlan, mint a természet többi törvénye.
⑥ (Mellékdal)
- az ódai szárnyalás után dallá szelídült versforma a vágyódást közvetíti a harmóniára: a szeretett egyetlennel való nyugodt, biztos összetartozásra
- itt most az otthon egyszerű, mindennapi képei a jelenségek és a hitvesi közösség a lényeg. Vagyis egy második törvény is feltárul: az egyetlenné válás – ELKÖTELEZŐDÉSRE sarkall. Az elkötelezett (nem alkalmi) szeretet: a hitvesi szeretet. Ennek nyugodt, biztonságos élettere: a család.
6. BEFEJEZÉS: József Attila indirekt módon, a hiány oldaláról igazolja a szerelemben működő törvényeket, ugyanolyan hitelesen, mint Petőfi (Minek nevezzelek?) vagy Radnóti Miklós (Tétova óda) a megvalósulás, beteljesülés oldaláról. A két utóbbi költőt a hitvesi szerelem boldogsága ihleti vallomásra, József Attilát pedig az ugyanerre való vágyakozás. IDÉZETEK SzÉ