Szophoklész: Antigoné

 
A görög tragédia jellegzetességei Szophoklész Antigonéja alapján

 

BEVEZETÉS

  • A Kr. e. 5. század történelmi eseményei
  • A gör. színház és színjátszás 5. sz.-i formája
  • A színház az állam erkölcsi-politikai nevelőintézménye
  • A drámák a mitológia és a mondavilág ismert történeteit dolgozzák fel.
  • Az Antigoné a thébai mondakörből meríti anyagát.

TÁRGYALÁS

A tragédia jellegzetességei:

  1. A tragédia olyan drámai műfaj, amelynek cselekménye tragikus végkimenetelű konfliktust hordoz.
  2. A tragikum nagy emberi értékek elkerülhetetlen, visszafordíthatatlan elpusztulása.
  3. A tragikus hős: olyan erkölcsi elveket képvisel, amelyeket az adott korban mindenki elismer. Az ellenfél megakadályozza ezen elvek érvényesülését. Ebből fakad kettejük konfliktusa, majd drámai harca.
  4. A konfliktus a szemben álló erők, egymástól eltérő emberi magatartások összeütközése.
  5. A „hármas egység”: színhely – idő – cselekmény egysége
  6. A cselekmény szócsaták formájában zajlik.
  7. Szerkezeti részei: jelenetek és kardalok váltják egymást:  prologoszparodosz – 5 epeiszodion + 5 sztaszimonexodoszexodikon
  8. A cselekmény menete:
  • expozíció: a drámai szituáció megjelenése (prologosz) - A. és Kreón szándékai ellentétesek
  • a drámai harc kezdete (1. ep.) - A temetési kísérlet
  • a drámai harc fokozódása (2. ep.) - A tetten ért A. és Kreón szócsatája
  • késleltető mozzanat (3. ep.) - Haimón közbenjárása menyasszonyáért: H. és Kreón szócsatája
  • a drámai harc tetőfoka (4. ep.) - Theiresziász figyelmeztetése ellenére Kreón tudatosan megsérti az isteneket. A. elhurcoltatása
  • a drámai harc megoldása (5. ep.) - Th. jóslatától megrettenve, Kreón visszavon mindent.  A drámai szituáció megszűnik.
  • végkifejlet (exodosz) - Kreón bűnhődése. Helyreáll az erkölcsi világrend.

    9. A jellemek: a drámai harcban a különböző szereplők eltérő módon viselkednek – jellemüknek, értékrendjüknek megfelelően.

       a) A tragikus hős (Antigoné):

  • Az adott korban és közösségben mindenki által tisztelt elveket képvisel.
  • Értékrendje: 1. Erkölcsi elvei 2. Élete
  • Ha konfliktus támad a két fő érték között, a magasabb rendű javára dönt: elveit megtagadva nem tud élni. Ezért veszi fel a harcot az adott viszonyok megváltoztatására. Küzdelmébe belebukik, rendszerint meg is hal, de élete árán helyreáll a megsértett erkölcsi világrend. (Kreón visszavonja a lelkiismereti szabadságot korlátozó rendeletét, elrendeli Polüneikész temetését, a thébaiak újra szabadon tisztelhetik az isteni törvényt, a testvérszeretet parancsát.)

       b) A hétköznapi, átlagemberi jellem (Iszméné, a thébaiak, az őr)

  • Ugyanazokat az elveket tiszteli, mint a tragikus hős.
  • Értékrendje: 1. Élete 2. Erkölcsi elvei
  • Ha konfliktus támad a két fő érték között, ő is a magasabb javára dönt: életét mindennél jobban félti, így, ha szenvedve is, de beletörődik az erkölcsi elvek megsértésébe, nem áll ki mellettük.

       c) A tragikus hős magatartásának hatása az átlagemberre:

Fokozatok:

  • A félénk de nemes szívű átlagembert a hős példája fölbátorítja és követésre készteti. (Iszméné, bár nem osztozott a tettben, mégis kész vállalni a halálbüntetést.)
  • A thébaiak városszerte titokban siratják Antigonét, ellenszegülve Kreón tilalmának.
  • Az alantas lelkületű őr szolgai félelmében, érdekeitől vezetve, megmarad a zsarnoki hatalom kiszolgálásánál.

   10. A katarzis (gör. ’megtisztulás’): a tragédia hatása a nézőre: A hős küzdelme és bukása részvétet, félelmet kelt a befogadóban, és az átélés erkölcsi felemelkedéshez, a káros szenvedélyektől való megszabaduláshoz vezet.

BEFEJEZÉS