Örkény István egyperces novellái
Hogylétemről
- Jó napot.
- Jó napot.
- Hogy van?
- Köszönöm, jól.
- És az egészsége hogy szolgál?
- Nincs okom panaszra.
- De minek húzza azt a kötelet maga után?
- Kötelet? – kérdeztem hátrapillantva. – Azok a beleim.
Trilla
Kicsavarja a papírt az írógépből. Új lapokat vesz elő. Közibük rakja az indigót. Ír.
Kicsavarja a papírt az írógépből. Új lapokat vesz elő. Közibük rakja az indigót. Ír.
Kicsavarja a papírt az írógépből. Új lapokat vesz elő. Közibük rakja az indigót. Ír.
Kicsavarja a papírt. Húsz éve van a vállalatnál. Hideget ebédel. Egyedül lakik.
Wolfnénak hívják. Jegyezzük meg: Wolfné. Wolfné. Wolfné
*
NOVELLÁSKÖTETEI: Az 1956 utáni kényszerű „szilencium” évei múltán: 1966. Jeruzsálem hercegnője, 1967. Nászutasok a légypapíron, 1968. Egyperces novellák (gyűjteményes kötet)
A műfaji ELNEVEZÉS Örkény leleménye, magában a műfajban azonban elődjének tekinti, többek között, Kosztolányi Dezsőt, Karinthy Frigyest, Franz Kafkát, Jules Renard-t, sőt előzmény a városi folklór, a pesti vicc is.
A MŰFAJRÓL: hagyományosan a NOVELLA: 1. rövid 2. egy esemény 3. sűrítés (lényegkiemelés/lényegtelen elhagyása!)
EGYPERCES ~: 1. még rövidebb 2. egy helyzet csupán 3. még sűrítettebb (még több hagyományos elem minősül lényegtelennek) → enigmatikus jelleg. Megfejtéséhez adva van az írói közlés minimuma, és szükséges az olvasói képzelet maximuma.
A CÍM szerepe megnő: kulcs a szöveg megértéséhez.
VÁLTOZATOK:
1. hagyományos nov.-ra has. elbeszélés v. párbeszéd – a lényegi vázra csupaszítva (In memoriam dr. K.H.G., Hogylétemről))
2. parabolikus jellegű (Nászutasok a légypapíron)
3. dokumentum jellegű (Mi mindent kell tudni, Apróhirdetés)
4. vizuális hatású (Pecsét, Trilla, Sóhajnak beillő szózat…)
5. kisebb részekből összetevődő (Szóvirágok)
A GROTESZKRŐL: Egy művet groteszkké nem a felhasznált elemek, hanem ezek társítása, szerkezetbe foglalása tesz. Az egypercesek világában szélsőségesen ellentmondó kategóriák bizarr társítása kelt feszültséget: ráció és irracionalizmus, érzelmesség és józanság, elrettentő és mulatságos hatás, pátosz és banalitás a nyelvi megformálásban stb. A groteszk szemlélet lényegeként a SZOKATLAN NÉZŐPONTOT ragadja meg A használati utasításban az író: az új nézőpontból megszokott dolgaink megszokott hibái lelepleződnek. (vö. színlelt gyász a temetésen)
A művészi ábrázolás mindig VALÓSÁGTÜKRÖZÉS: a realizmus élethű képre, a groteszk torzképre törekszik. A görbetükör a normálisat furcsává, a hibásat tűrhetetlenné torzítja → így a tükör előtt álló valóság karikatúráját és egyben kritikáját kapjuk.
NOVELLÁK
Hogylétemről – az emberi kommunikáció csődjének ábrázolása: az elcsépelt szavak elvesztették kapcsolatukat a valósággal, üres közhelyre üres közhely a válasz, teljesen elszakadva a valódi élethelyzettől.
Trilla – a nyomtatott forma is sugallja a gépírónő munkájának fegyelmét és egyhangúságát, élete reménytelen szürkeségét; nevének ismételgetése, paradox módon, személye jelentéktelenségét húzza alá. A hivatali gépezetben észrevétlen, aprócska alkatrész Wolfné, aki pedig egész életét a munkájának szenteli.
Apróhirdetés – paradox képlet: lakhelyet változtatni úgy, hogy lehetőleg semmi se változzon. Fiktív dokumentum, példa a preformált szövegre, az újsághirdetést az ironikus ismétlés, valamint a cím és az alcím által létesített szövegkörnyezet avatja többjelentésűvé, azaz művészi alkotássá.
Nászutasok a légypapíron – parabola a magánéleti boldogságvágyról egzisztenciálisan veszélyeztetett helyzetben; az állatmesék emberi tanulsággal szolgáló világára emlékeztet, de különbözik is tőle, hiszen a két jelentéssík (emberi – állati) borzongatóan áttűnik egymásba (asszociáció: Kafka: Átváltozás)
Budapest – a minden katasztrófát túlélő pesti kisember rajza, világégés és túlélés, élelmesség és nyomorúság kettőssége, lealacsonyító párhuzam az egér és a kisember túlélő képessége között